Tuesday 10 March 2009

Persoalan Tanpa Jawapan

Dah penat aku duk citer tentang kerja aku...sekarang ni aku nak citer tentang call kawan baik aku malam tadi.

Malam tadi kawan aku masa kecik-kecik dulu call, dia ni kawan paling akrab dengan aku,dia pernah kena humbam kain bajunya ketanah oleh arwah bapanya suruh keluar dari rumah gara-gara tiap-tiap malam duk berumahtangga kat rumah aku, bukannya apa jadi peneman aku. Almaklumlah aku dulu masa kecik-kecik anak terbuang. Tak ada orang kisah pun makan ke..tak ker..sakit pening ke..yang selalu ambil kisah tentang aku kawan aku nilah dengan mak dia.

Sampaikan sekarang ni, dialah satu-satunya sahabat untuk aku bercerita. Sekarang ni kalau sesekali aku balik kampung tak gi umah dia confirm mak dia kecik hati ngan aku.

Sambung balik citer tadi... dalam duk gayut sembang ngan dia semalam tetiba dia tanya aku," za apa kau akan buat kalau tetiba orang yang kau sayang sepenuh hati kau tetiba kau dapat tahu dia ada perempuan lain belakang kau"... Aku terdiam sekejap...Aku tanya balik "pesal kau tanya? Dia jawab "tak der apa saja nak tau,sebab aku tengok abg Najib sayang sangat kat kau, aku cuma terfikir jer apa akan jadi kalau tiba-tiba terjadi benda-benda macam tu...

Citer tu tergantung kat situ...sampaila kesudah.

Tapi semalam nak tidur aku terfikir balik apa kawan aku cakap... Apa akan terjadi kalau benda tu betul-betul berlaku.

Jujurnya...aku tak membesar dalam keadaan yang erat dengan kasih sayang, aku selalu terpinggir. Sampaikan ke satu tahap aku tak tau apa rasanya bila disayangi. Dan masuk ke part yang lain pula kadang-kadang aku sendiri tercari-cari erti kasih sayang yang sebenar-benarnya.

Tambahan pula aku bukan berkahwin dengan lelaki yang pandai meluahkan rasa sayang dan cinta melalui kata-kata, Semuanya terpamer melalui perbuatan. Sungguh dalam tempoh usia perkahwinan kami menjangkau 13 tahun tu tak pernah sekali pun dia mengucapkan dia sayangkan aku. Kadang-kadang fikiran nakal tu sering mengusik menyatakan dia memang tak pernah sayangkan aku almaklumlah kami berkahwin pun bukan atas dasar suka sama suka. Kekadang aku terfikir dia terpaksa ker kawin dengan aku lagi-lagi dia pernah mention dia kesian dengan aku...sebab tu ker...

Mungkin sebab tu juga diawal perkahwinan dulu aku tak pernah kisah dia sayang atau tak... bagi aku.. aku cuma nak melepaskan diri aku dari persekitaran aku yang menyesakkan.

Alhamdulillah sehingga sekarang ni meniti 15 tahun usia perkahwinan kami, Aku dapat melaluinya dengan tenang.

Dan masuk dua tahun kebelakangan ni semenjak hubby aku sakit dan pulih sepenuhnya aku sampai dah tak terlarat nak dengar dah, bila hari-hari dia mengungkapkan dia sayangkan aku dan minta kami sama berdoa supaya dilanjutkan usia serta diberikan kesihatan yang baik supaya dapat melalui hari tua kami bersama-sama sambil membesarkan hanim.

Berbalik pada soalan kawan aku tadi, Jawapan aku...aku tak tau dan aku taknak memikirkan kemungkinan-kemungkinan yang sebegitu, aku tak nak menyesakkan kepala otak aku dengan benda-benda macam tu.

Dan semenjak aku belajar erti kasih sayang, aku tau ianya bukan sesuatu yang boleh dipaksa-paksa, datangnya secara semulajadi. Kalau dah tertulis takdir hidup aku begitu, aku rasa aku akan pasrah dan berserah.

Pasrah tak bermakna aku mengalah dan bukan juga dalam keterpaksaan, mungkin ada kemungkinan lain yang tak terjangkau oleh pemikiran aku disaat ini.

2 comments:

  1. izah,
    dont worry worry until worry worries you..banyak pikir buat kite cepat tua dan senang dapat hipertension..usaha buat yg terbaik, doa dan tawakal je.

    ReplyDelete
  2. dr_wahida,

    Tq dr, Insyaallah.. memang tak nak fikir pun...bila fikir benda-benda macam tu lagi menambahkan syak wasangka,wat apakan...just relax jer..
    Betul tu usaha yang terbaik, doa dan tawakal kemudian berserah dan lihat apa yang terjadi...dalam apa masaalah pun jalan penyelesaian yang paling selamat yerla bertenang... bila tenang kita akan dapat berfikir dengan lebih rasional...betulkan dr?
    Cehwah macam pakar motivasi plak ni..ahakkk..

    ReplyDelete