Monday 9 March 2009

Kring...kring...Story 2

Satu pagi... panggilan yang menyentap keseronokkan bekerja... biasanya begitula bila pagi-pagi dah disergah, jawabnya seharian tu mood bekerja hilang terbang ntah kemana...

Seorang user call menjerit-jerit marah kat aku tanya tentang claim dia kenapa lambat, mula-mula aku kira cool lagi, aku tanya dulu ni berkenaan claim apa? "saya kena pastikan encik nak claim apa dan baru saya boleh sambungkan ke right person yang incharge claim encik ni... atau boleh saya tau dengan siapa encik berurusan sebelum ni"?

Aku duk tanya baik-baik dia bukan main sedap mulut duk maki aku, cakap aku semua tak taula... kerja makan gaji buta... nak kutip Toll bukan main senang tiap-tiap tahun harga Toll naik, tapi bila penguna ada masaalah tak peduli....sabarla hati.

Dia cakap lagi kau ni memang tak guna kalau rasa tak nak kerja, buat cara tak nak kerja duk rumah layan laki jaga anak, biar orang lain yang tak der keje tu pulak yang bekerja... yang bestnya dia siap sebut aku SI.. dan BA.. bila aku suruh di bersabar dan bertenang jangan marah-marah...

Hmmm sudah... ni apa hal aku kena marah tanpa sebab ni apa dosa aku...Tahap kesabaran aku semakin tipis.

Tapi control lagi... sekali lagi aku tanya, "maafkan saya encik tapi kalau encik tak bagi tau dengan detail tentang claim apa yang encik maksudkan susahla saya nak bantu encik"...

Bila aku cakap gitu lagila dia naik angin, dia kata pulak aku ni bodoh.... apala malang aku hari ni bodoh dapat, banggang dapat BA.. dan SI.. pun dapat...perfect.

Kesudahannya aku dah letih kena maki aku cakap macam ni...aku istifar dulu kuat-kuat pastu aku cakap macam ni... encik dengar ya saya nak cakap...encik dah banyak maki saya, macam-macam padahal saya tak ada buat dosa pun dengan encik, dan saya sendiri tak tau apa masaalah encik dan nak berurusan dengan siapa, tiba-tiba... macam-macam encik maki saya... ni saya nak tanya encik orang melayukan? dan saya pasti juga encik beragama islam encik tau hukum hakam kan...saya nak encik tahu yang encik maki saya bodoh, banggang, BA... semua tadi tu saya takkan maafkan dosa encik dengan saya, encik terimala akibatnya. Terus aku letak telefon...

Tapi dalam hati risau juga kalau kena complaint mati aku....Ingatkan habis kat situ jer...

Petang dalam pukul 4.30 ada call masuk kebetulan aku angkat, tiba-tiba dia tanya "cik ke yang angkat call saya pagi tadi? aku memang cam pun suara dia... aku jawab "ya dan ada apa yang boleh saya bantu lagi?

Rupanya dia call sebab nak minta maaf atas kata-kata dia pagi tadi dia rasa bersalah sebab kata aku macam-macam. Memang patut pun dia rasa macam tu dan aku cakap macam tu pun sebab aku nak kenakan dia balik sebenarnya... nak ikutkan kena maki dah lali dah, lagi-lagi bila time Toll naik memang nipis telinga kalau tak sabar mau sakit jiwa kena maki ngan user-user ni...

2 comments:

  1. hohoho...dia minta utk claim project mana Za? department aku ke...apapun nak buat camno za customer always right..ingat tu noksss

    ReplyDelete
  2. Bukan Department hang... tu Risk cermin kena tiang Touch & Go. Tu yang hangin satu badan tu..

    ReplyDelete