Tuesday 1 July 2008

Blind

Mungkin apa yang nak saya luahkan ini sedikit kurang ajar tapi rasanya kurang ajar lagi mereka-mereka yang tak faham apa itu blind atau ayat lebih sopan sikit BUTA.

Sebenarnya partner saya kat sebelah ni termasuk dalam senarai OKU kerana dia juga mengalami masaalah mata yang teruk (rabun yang teruk). Apa yang nak saya luahkan ialah sikap sesetangah manusia ni yang tak bertimbang rasa atau lebih tepat lagi tak berhati perut.

Semalam, dia (partner) menerima satu panggilan telephone yang minta di sambungkan ke extension Zila, nak di jadikan cerita partner saya ni pun jawabla Zila mana? teramatla kurang ajarnya bila jawapan yang diterimanya; awak ni tak nampak ker atau tak tau? setiap kali saya telephone mesti awak tanya Zila mana? Berapa ramai zila yang ada kat situ.(Dia ingat dia sorang jer kot yang call cari Zila tu).

Jadi partner saya ni pun secara jujurnya memberitahula maaf cik saya memang tak nampak saya ni BUTA. Barulah caller tu menjawab dengan kasarnya Norzila Saidla bodoh! mungkin dia ingat partner saya ni bergurau.

Kadang-kadang saya rasa orang-orang macam ni teramatlah kurang ajar, walaupun mungkin kawan saya ni jawab pada pendegaran caller tu kurang ajar, tak semestinya dia menjawab soalan kami ni dengan cara yang kasar walaupun mungkin kerja kami ni setakat operator tanpa apa-apa kelulusan tinggi dan partner saya tadi tanpa penglihatan juga, tapi partner saya juga punya perasaan.

Takkanla kerja kami operator ni bodoh sangat. Takkanla kalau dah satu zila tu,kami nak tanya lagi Zila mana, sebab ada lebih satu Zilala maka kami kena tanya zila yang mana. Bayangkan Lebuhraya Plus ni dari Utara ke Selatan dua zila di HQ sahaja, yang lain tu tak taula berapa ramai. Macam Hisyam dekat HQ ni saya ada 4-5 orang yang mengunakan nama Hisyam jadi satu kesalahan ke kalau kami ni bertanya Hisyam yang mana?

Ini cuma salah satu contoh sahaja tapi sebenarnya banyak lagi, itu caller dari luar cuba bayangkan kalau ada juga dari kalangan staff berkelakuan macam tu, yang mempertikaikan keupayaaan dia jangan cakapla terang-terangan pun ada.Tetapi sewaktu saya perlu bercuti tanpa gaji selama 3 bulan menjaga suami yang sakit tak ke diantara mereka ini yang perasan siapa yang melayan call mereka hari-hari tu tanpa bantuan mereka yang celik pun.

Ada masanya dia yang angkat call tapi cari saya semata-mata nak suruh buat pindahkan call dari nomber ke nomber. Bukannya partner saya tak boleh nak buat. Secara tak lansung parner saya mesti terasa.

Sometimes saya rasa kesian. Langkah Plus memberi peluang kepada ramai OKU untuk mempunyai kerjaya seperti kita yang normal bagus sangat. Namun sikap setengah-setengah orang di sekeliling ini kadang-kadang menyedihkan. Tak boleh ker mereka fikir bahawa orang-orang seperti mereka ini juga punya hati dan perasan.

Saya sendiri secara jujurnya kadangkala terasa kerdil dengan orang-orang seperti ini. Mungkin saya agak rapat dengan partner saya ni,hari-hari bekerja bersamanya saya nampak dimana kelebihannya yang tiada pada saya.

contohnya saya sendiri yang celik ni perlu diulang sesuatu nomber untuk diingati namun partner saya ni sekali cakap jer tangan dia akan terus laju mendail nomber tersebut. Mungkin kekutan ingatannya itulah kelebihan yang Allah bagi bada dirinya. Betulla dalam dunia ini tak ada suatu apa pun yang sempurna dan setiap apa kekurangan itu pasti ada lain pula kelebihannya.

Kita sebenarnya patut bersyukur dengan orang-orang yang seperti ini walau pun ada kekurangan masih berusaha mencari rezeki untuk diri sendiri, bukan hanya duduk di kaki-kaki lima sambil menadah tangan dan mengharapkan bantuan dari pihak lain.

Tak rugi rasanya kalu kita sama-sama membantu mereka dengan apa yang termampu, walau sekadar sekeping doa moga di permudahkan segala urusan yang menjadi kesulitan bagi mereka.

1 comment:

  1. Betul tu, tak ramai orang yang faham dalam hal ni. Kadang-kadang, cakap saja kesian, simpatinya lebih tapi empty tak ada. Saya sendiri mengalaminya kerana saya sama macam partner Cik Izah tu.

    ReplyDelete