Sunday 6 July 2008

Asam Pedas Ikan Mayong

Ikan Mayong? pelik sangat ker? apa halla dia orang ni ikan mayong pun tak tau ker... dengar aku sebut nak masak asam pedas kepala ikan mayong masing-masing buat muka... lantakla nak makan..makan tak nak sudah...aku leh makan...

Sebenarnya keluarga mertua aku pelik sikit, mereka tak makan ikan yang lain sikit ni, bagi mereka kalau asam pedas mesti nak ikan tengiri atau parang, kalau ikan lain tu macam tak kena gayala.

Lagi satu perangai pelik dalam keluarga in-law aku kalau mother in-law aku tak makan sesuatu lauk tu, atau apa-apa punla yang bersangkut paut dengan makanan seluruh ahli keluarga tu,dari atuk sampai ke cucu cicit tak makan.

Kekadang aku jahat juga benda yang dia orang tak makan itula yang aku masak. saja jer. Macam dulu hubby aku tak makan telur itik masak lemak, tapi yang hairannya bila telur ayam masak lemak makan pulak, so nak ajar dia makan telur itik tu...oneday aku masak gak telur itik campur belimbing buluh,kan sedap tu lauk orang kampungla.

So dah siap masak aku ajakla hubby aku makan, so aku duk jeling member makan berselera semacam jer. Dah kenyang hubby aku cakap lagi "next week cuti kita cari belimbing lagi k nanti za masak telur ayam campur belimbing macam tadi yer sedap"...selamba jer aku jawap "pa tu bukan telur ayam tapi telur itikla sedapkan?" "next time apa-apapun makan dulu jangan nak terus kata tak suka kan sedap tu".

Biasanya macam tu aku ajar keluarga mertua aku makan sesuatu benda yang pada mereka pelik sikit. macam mother in-law akula last time bila aku cakap aku makan kaki ayam dia angkat-angkat bahu geli. Aku beli juga kaki ayam buang semua bahagian jari-jari ayam tu ( dah tak nampak macam kaki ayam ) aku rebus then buat kerabu, member tengok-tengok...belek-belek...aku jeling jer, "apa ni za?" "kerabu tulang ayam"...ambil satu...dan satu lagi... lama kelamaan sekarang ni dia pulak yang suruh buat kerabu kaki ayam...

So berbalik pada citer asam pedas kepala ikan mayong, so last week aku pun pergi la pasar tani cari kepala ikan mayong, balik aku masak asam pedas.

Aku punya asam pedas biasala aku tak suka letak benda-benda mengarut ni aku cuma letak daum kesum jer. Resepi asli...hehehe...lunch aku tengok mother in-law aku makan ambil sikit jer tak kisahla sekurang-kurangnya nak juga dia rasa.

Masuk bab Hubby aku soalan pertama dia...ikan apa ni za? " ikan baung bang...tryla sedap tau ikan baung masak asam pedas" ikan baung biasanya aku salai buat masak lemak atau pun masak tempoyak memang dia sukala...

"ooo mana dapat ikan baung ni makngah bawa"?(selalunya ikan baung kami import dari segamat)" takla za jumpa kat pasar tani tadi abang makanla"...diam makan..."halus isi ikan ni manis tak macam selalu pun rasa dia" aku semyum jer...tak sampai hati nak perli maklumla member tak sihat lagikan.

Tu cerita last week, this week hari sabtu awal pagi mother in-law gi pasar tani. balik aku duk tanya..."mak beli apa mak dan nak masak apa"? dia pun senaraikanlah senarai apa yang di beli lastly bukan aku silap dengar tau " ada kepala ikan mayong...tu masak esokla ramai sikit kat rumah ni"( biasa weekend memang adik beradik semua berkumpul)

Aku just senyum jer pandang Yus...tak makan yek...aku menang lagi....

Yang peliknya hubby aku dia tak makan dan tak nak mencuba benda-benda macam tu, tapi bila balik kampung aku, kalau abah aku masuk hutan dapat kijang,pelanduk atau binatang hutan yang lain tu nak pulak dia makan. Takla pula banyak soal jawabnya, paling tak pun dia tanya daging apa tu? bila mak aku cakap seladang takla pula dia pelik tapi teruja lagi nak makan adalah.

Bagi aku senang jer selagi benda tu halal dan tak memudaratkan makan jerla..kalau nak ikutkan tak makan ada juga benda yang aku tak pernah makan masa dengan keluarga aku...tapi bila dah besar aku suka mencuba, cuba dulu lepas tu baru deside tekak aku leh terima atau tak.

No comments:

Post a Comment