Thursday 6 October 2011

Titipan Buat Dia

Suatu ketika kau masih disisi...Aku tak pernah merasai apa-apa

Kini bila kau pergi aku masih merasai perasaan yang sama...

Kau tiada disaat aku benar-benar memerlukan kau disisi...Namun kau tak pernah ada untukku.

Kini perasaan itu masih sama...tiada bezanya antara ada dan tiada...
Kerana kita memang tak pernah ada untuk satu sama lain

Zahirnya kita dilaluan yang sama, cuma kita mungkin berada di lain persimpangan...

Aku pujuk hati ku untuk merasai dan menyelami rasa apa yang mereka rasa disaat kehilanganmu, namun tetap tak dapat ku rasai kerana dalaman diriku tak pernah merasai bagaimana rasanya kehadiran dirimu disisiku...

Bukan salahku jika tidak pandai menzahirkan rasa...

Ya benar aku menangis...tapi tangisku bukan kerana kehilanganmu...tetapi tangisku hanya kerana melihat insan-insan yang ku sayang menangis kerana kehilanganmu...

Keraskah hatiku?

Tidak...cuma aku tak mampu berpura-pura sedih atas kehilangan dan pemergianmu...

Walau sekeras mana hatiku...

Aku masih insan yang sentiasa berada disisimu sewaktu di akhir hayatmu...

Dan ku coretkan lagi dalam diari bisuku ini....

Pagi itu setelah pemergianmu...sesaat dirimu telah dimandi dan dikafankan....itulah kali pertama dan juga terakhir aku mengucup dahimu, kali pertama dan terakhir juga aku merasa bersentuhan denganmu walaupun dalam keadaan kaku...

Aku mengucup dan memegang tubuh yang telah dingin dan kaku...

Kalau semalam aku masih melihat jasatmu...kini jasatmu juga telah pergi...

Semalam kau ada kita jauh...dan kini setelah kau pergi kita akan lebih jauh...cuma yang mungkin akan mendekatkan kita bacaan yaasin seusai solatku dan setulus doa sebelum mataku terpejam untuk tidur yang sementara...

Aku tak mampu menzahirkan rasa sayangku padamu kerana aku tak pernah tahu bagaimana rasa itu antara kita...

Cuma yang ada rasa tanggungjwab... dan kini walaupun setelah kau pergi aku akan terus menjalankan tanggungjawabku sewajarnya...

Tanggungjawab yang akan kupikul sehingga giliranku menyusulmu tiba...mungkin hari ini, esok, atau mungkin lusa...tapi yang pasti masaku akan tiba jua...

Dan terakhir kalinya doaku di coretan bisu ini, moga-moga rohmu ditempatkan dalam golongan orang-orang yang beriman.

No comments:

Post a Comment