Tuesday 5 August 2008

Buat Seorang sahabat

Ieta...seorang insan yang paling aku sayang dalam hidup ku, dia lah teman tempat aku bercerita segalanya. Perkenalan kita sewaktu aku mula-mula menjejakkan kakiku bekerja dihotel. Kita takla rapat pada mulanya, tapi lama kelamaan ujud keserasian dan kita menjadi rapat malah bukan kita saja tapi keluarga juga.

Ibu bapa kau telah aku anggap sebagai ibu bapa ku sendiri, malah lebih dari itu. Dengan keluarga sendiri pun aku tak serapat itu. Boleh aku katakan aku belum ada kawan yang rapat seperti aku rapat dengan kau. Aku tak pernah berkira.

Sewaktu kau berkahwin aku juga teman yang paling kau harapkan kehadirannyakan? malah masa tu aku rasa teramat dihargai sebagai sahabat kau, sehinggakan kepada semua kaum kerabat kau, kau nyatakan aku ni kawan baik kau...

Kau ingat tak sewaktu keluarga kau mahu memulakan perniagaan tanpa ragu-ragu kami bersedia membantu.

Tidak ada hitam putih perjanjian termaktup antara kita hanya berteraskan kepercayaan hati...alhamdulillah kalian memang tak mencemari kepercayaan yang aku dan suamiku berikan.

Namun kini,

Atas sebab sebidang tanah itu kita bermusuh kenapa ya? memang ikutkan hati aku marah,sedih dan rasa tertipu tapi apakan daya kita cuma manusia biasa mampu merancang tapi tuhan dah tentukan. Sebidang tanah yang kau janjikan tu tak mungkin jadi milik kami.

Kalau dulu aku panas...marah tapi kini dah lama aku lupakan malah aku maafkan apa yang terjadi. Kini aku lebih mengerti dan faham setiap apa yang terjadi tu ada hikmahnya.

Cuma Ta...aku nak kau tahu...

kebelakangan ini kau teramat aku ingati, apa khabar agaknya kau dan keluarga kau. Aku terasa rindu nak memangil kau TIKUS macam dulu-dulu zaman nakal-nakal kita. Dah habis berkawinkah kesemua adik beradik kau. Apa khabar Mak dan abah kau? aku sentiasa doakan kau dan keluarga kau sihat.

Agak-agaknya pernah tak dalam solat, kau mendokan aku supaya lembut hati kita untuk saling bermaafan? seperti yang sering aku lakukan. Aku sering lakukan itu Ta...sebelum aku tidur sering aku doakan, supaya tergerak hati kau untuk call aku paling tak pun sekadar bertanya khabar.

Najib?

Aku tahu dia pun dah lama melupakan sengketa kita, Dia yang aku kenal takkan menyimpan dendam dengan apa yang pernah terjadi dan tambahan dia juga banyak berlajar dari apa yang terjadi.

Ieta...

Kiranya kau terbaca ruangan ini calllah, aku masih bekerja disini, kau tahukan tak susah pun kat mana kau nak cari aku. Aku dah cuba call kau, tapi kau dah pindah dan no handphone kau dah lama hilang sekali dengan handphone aku.

No comments:

Post a Comment